Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă) în timpul unei situaţii de urgenţă.

Sistemul 112 funcţionează la nivelul întregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile.

Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă este construit prin crearea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă şi dotarea acestora cu un sistem operativ de telecomunicaţii, destinat anunţării, recepţionării, prelucrării şi transmiterii către serviciile solicitate a apelurilor de urgenţă, în mod centralizat şi unitar. Sistemul este folosit şi pentru comunicarea între serviciile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, care au obligaţia de a acţiona în cazul apelurilor de urgenţă.

Funcţionarea acestui sistem integrat înscrie România în starea de normalitate a ţărilor europene. Eficienţa acestui sistem va depinde în mare măsură şi de promptitudinea cu care vor acţiona serviciile de intervenţie (Poliţia, Pompierii, Ambulanţa etc.) în situaţiile de criză semnalate prin apelurile de urgenţă.

Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 este compus din profesionişti care răspund la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi pentru a asista apelanţii în cazuri de urgenţă şi a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil.

Serviciul de Urgenţă 112 are ca obiectiv salvarea vieţii, proprietăţii şi a mediului

Centrele de preluare a apelurilor de urgenţă dispun de o bază de date care îi ajută pe operatorii 112 să localizeze apelul, incidentul produs şi resursele de intervenţie cele mai apropiate.

Modalitatea de procesare a unui caz

  • un cetăţean apelează 112 pentru a semnala un accident de circulaţie grav, soldat cu victime omeneşti;
  •  sistemul identifică numărul de telefon al persoanei care a semnalat cazul;
  •  se determină numele şi adresa abonatului postului telefonic prin căutare automată în baza de date (la fel se procedează şi în ţările Uniunii Europene, S.U.A. şi Canada, fiind o măsură necesară pentru aflarea veridicităţii apelului);
  •  operatorul cere apelantului date despre natura cazului;
  •  se transmit toate datele la dispeceratele Poliţiei, Ambulanţei şi Pompierilor, în funcţie de natura cazului (aceasta operaţiune se realizează în 2-3 secunde);
  • dispecerii stabilesc rapid mijloacele de intervenţie care participă la soluţionarea cazului, având la dispoziţie aplicaţia AVL (Localizare Automată a Vehiculelor);
  • pe hartă se afişează conexiunea caz – mijloace de intervenţie.

Există toate premisele ca prin utilizarea eficientă a resurselor materiale şi umane implicate în rezolvarea urgenţelor să se micşoreze considerabil timpul de intervenţie. Acest lucru este posibil şi datorită unicităţii numărului şi prin transferul simultan al datelor către agenţiile de urgenţă.

Convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt înregistrate.

Determinarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase.

Apelul la numărul unic 112 este universal şi gratuit şi poate fi apelat din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă.

Abonaţii care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică.

Dacă sunaţi la 112 trebuie să anunţaţi următoarele:

  • Ce urgenţă aveţi;
  • Unde este urgenţa;
  • Unde vă aflaţi;
  • De la ce număr de telefon sunaţi;
  • Cum vă numiţi.

Operatorul evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii la agenţia/agenţiile de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenţia tuturor agenţiilor, datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde.

După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legătură cu agenţia de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări.

Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările; nu închideţi până când nu vi se spune.

Cum să fiţi pregătiţi pentru o situaţie de urgenţă

  • Există probabilitatea ca fiecare dintre noi să fie nevoit să folosească 112 măcar o dată în viaţă.
  • 112 nu reprezintă doar un număr de telefon, ci un ajutor rapid care depinde de informaţiile vitale pe care le oferiţi.
  • Când o persoană nu este pregătită să anunţe o urgenţă pot apărea frica, panica şi confuzia. Din fericire, dacă o persoană este pregătită şi aplică unele principii şi proceduri de bază, aceasta poate anunţa adecvat o urgenţă.
  • Când sunteţi puşi în faţa unei situaţii de urgenţă, fiţi calmi. Este foarte important să va concentraţi asupra a ceea ce urmează să solicitaţi şi să răspundeţi corect la întrebările puse de operatoare. Evaluaţi situaţia, adunându-vă gândurile, înţelegeţi ceea ce se întâmplă. Întrebaţi-vă: „Ce trebuie să fac?”, apoi treceţi imediat la acţiune.
  • Trebuie să evitaţi cu orice preţ panica pentru a putea face faţă situaţiei în mod inteligent. Nu uitaţi că timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe.
  • Dacă ţineţi cont de aceste sfaturi puteţi contribui la salvarea unei vieţi, puteţi împiedica extinderea unui incendiu în împrejurimi, puteţi preveni o crimă sau o infracţiune şi puteţi contribui la prinderea un criminal sau a unui infractor.

Cum folosim telefonul mobil?

  • telefonul dumneavoastră mobil poate fi setat să apeleze 112 apăsând doar pe o tastă, însă, ATENŢIE, puteţi apela accidental la 112 şi să nu ştiţi;
  • folosiţi telefonul cu grijă pentru a preveni apelarea automată din greşeală a numărului 112!
  • în cazul în care aveţi activată opţiunea „Număr ascuns”, sistemul 112 are capacitatea de a determina automat numărul şi locaţia dumneavoastră!
  • părinţii trebuie să îi înveţe pe copii să folosească telefonul mobil pentru a suna, în caz de urgenţă, la 112!
  • dacă vă aflaţi într-o zonă în care furnizorul dumneavoastră de telefonie mobilă nu are acoperire şi trebuie să sunaţi de urgenţă la 112, nu disperaţi! Apelul la 112 va fi preluat de alt operator de telefonie mobilă care are acoperire în zona respectivă;
  • apelul de la un telefon mobil cu cartelă reîncărcabilă nu furnizează încă identitatea dumneavoastră. Răspundeţi corect la întrebările operatoarei şi daţi amănunte despre locaţia exactă a urgenţei (puncte de reper).

SUNAŢI LA 112 DOAR DACĂ AVEŢI O URGENŢĂ!

Centrele de Urgenţă funcţionează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână

Când secundele contează, răspundeţi urgent la întrebările puse de operatoarea 112! Înainte de a forma 112 trebuie să cunoaşteţi numărul de telefon de la care sunaţi, altfel apelul dumneavoastră poate fi evaluat ca neserios. În acest caz nu veţi primi ajutorul cerut!

Dacă doriţi să beneficiaţi de serviciile puse la dispoziţie prin sistemul 112, nu ezitaţi să vă daţi datele cerute de operator! Apelul la 112 este posibil şi în situaţia în care, în urma neplăţii abonamentului, operatorul v-a întrerupt accesul la convorbirile telefonice.

NU UITAŢI!

ÎNAINTE DE A PORNI LA DRUM, ASIGURAŢI-VĂ CĂ BATERIA TELEFONULUI ESTE ÎNCARCATĂ!

Dacă bateria este pe sfârşite, s-ar putea să daţi un singur telefon. În acest caz fiţi gata să furnizaţi informaţii complete despre natura urgenţei pe care doriţi să o semnalaţi.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]